A Biblia a házasságrólSzexualitás a házasságbanHa volt valaha az egyházban szexualitásellenesség, az biztos, hogy nem a Biblia tanítása alapján jött létre. Figyelemre méltók azonban Pál apostol szavai: „... az utolsó időkben némelyek ... A Biblia tanítása szerint a szexet nem kiiktatni vagy elfojtani kell, hanem a helyére tenni. A helye pedig az Isten akarata szerint Hadd ismételjük meg a jól ismert igét, hiszen maga a Biblia is többször megismétli: „A férfi elhagyja apját és anyját, ragaszkodik feleségéhez, és lesznek egy testté.” A házasság tehát nem a szexualitásra épül, hanem fordítva: a szexualitást alapozza meg az elkötelezett egymáshoz tartozás döntése. 1. A szex a szaporodás eszköze:
Azt jelenti ez, hogy ha már nem lehet több gyerekünk, akkor nem élhetünk szexuális életet? Erről nincs szó. „Lesznek egy testté...” Nem teszi hozzá: „azért, hogy gyerekeik legyenek”. Hiszen a szexualitásnak a házaspár életében van más célja is. 2. A szexualitást Isten a házastársak kölcsönös és különös gyönyörűségére adtaEzért szenvedélyesnek, dinamikusnak és kreatívnak kell lennie. Időt kell szánni rá, hiszen fontos, közös ügye ez a párnak. Az „Legyen forrásod áldott, és örülj ifjúkorodban elvett feleségednek. Szerelmes szarvasünő és kedves őzike ő, keblei gyönyörködtetnek mindenkor, szerelmétől mindig mámoros leszel.” Ezért fontos, hogy a szexuális közösség a házasságban rendszeres legyen. A szexuális szükséglet ugyanis csak rendszeres együttléttel elégíthető ki. „Ne fosszátok meg egymást magatoktól, legfeljebb közös megegyezéssel egy időre, hogy szabaddá legyetek az imádkozásra, de azután legyetek ismét együtt, nehogy megkísértsen a Sátán titeket azáltal, hogy képtelenek vagytok magatokon uralkodni. ” Sok hasznos gyakorlati tanácsot tartalmaz ez az idézet. Ha „megfosztjuk egymást”, ezzel fokozott kísértésnek tesszük ki a párunkat. A szexuális élettől való tartózkodás csak egyetértéssel és fontosabb ügy (pl. imádság) érdekében engedhető meg ideiglenesen. Az öncélú önmegtartóztatás a házasságban nem keresztyén erény. Együtt böjtölni szabad, de koplalni vagy egymást koplaltatni nem. 3. A szexuális közösség a házasságban a kommunikáció módja és alkalma isA meztelenség az egymás iránti nyitottság jelképe (1 Móz 2,25). A héber „jáda” szó (1Móz 4,1-ben) egyaránt jelent nemi közösülést és megismerést. A szex – mint kommunikáció – kifejezi: szeretlek, elfogadlak, mindenestől odaadom magam neked, becsüllek, jólesik, jólesett. A szexuális kapcsolatunk, mint érzékeny műszer, jelzi: milyen a kapcsolatunk általában egymással. „A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje; s ugyanúgy a férj sem ura a maga testének, hanem a felesége.” Ez nem azt jelenti, hogy szexuális „jogaimat” követelhetem, hanem: figyeljek a párom szükségleteire, legyek elkötelezett az ő szükségleteinek kielégítésére (az elkötelezettség fontosabb az érzéseknél), bízzam benne (hűségében) és legyek én is hűséges. Ne felejtsd el: a birtokjog felelősséggel is jár: ha nem gondozod a kertedet, még meg is büntethetnek. A kommunikáció célja mindig az, hogy megértsük egymást. Egymás megértésére a szexualitásban is törekedni kell. „... ti férfiak ... megértően (gnozisz-szal = ismerettel, megismeréssel éljetek együtt feleségetekkel. ” Ehhez ismernünk kell a férfi és a női szexualitás közti különbségeket, amint azt a rajz is szemlélteti. Ugyanakkor ne felejtsd el, hogy a te feleséged nem általános nő, hanem személy (Kosztolányival szólva: „milliók közt az egyetlenegy”), ezért nem csak a „női” szexualitást kell megismerned, hanem személyesen őt, ebből a szempontból is.
|