A Biblia a házasságrólPostaláda 1.Kedves Feri Bácsi!Miért ne éljünk nemi életet már a házasságkötés előtt is, különösen, ha két fiatal testileg-lelkileg érett arra, hogy házasságot kössön, de az önálló, közös életüknek valamilyen komoly akadálya van? Olyan fontos az a „papír”? Kedves Laci!Minden isteni parancs, tanács vagy útmutatás a mi javunkat szolgálja, így az is, hogy a szex helye a házasságban van: sem a házasság előtt, sem a házasságon kívül nincs helye. Egy hasonlat magában rejti kérdésedre a választ: Testileg-lelkileg ugyan érettek vagyunk arra, hogy Párizsba utazzunk (már össze is csomagoltunk, pénzünk is van elég), de még nem indul a repülőgép. Nekiindulhatnánk ugyan vonattal is vagy biciklivel, de ha csöpp eszünk van, megvárjuk a repülő indulását, mert az hamarabb és kényelmesebben odavisz. Hiszen nem csak arra vágyunk, hogy végre utazzunk már valahová, hanem kifejezetten Párizsba szeretnénk menni. Vagyis nem csak arra vágyunk, hogy szexuális éhségünket csillapítsuk (azaz ösztön-szintű szexuális életre), hanem személyiség-szintű szexuális kapcsolatot szeretnénk, amihez leggyorsabban és legkényelmesebben a házasság „repülőgépe” visz el minket. Vagy vegyünk egy másik hasonlatot: a személyiség-szintű szexuális kapcsolat érzékeny és drága növény, amely csak bekerített és huzatmentes helyen fejlődik jól, a benne rejlő DNS-programnak megfelelően. A személyiség-szintű szex nem szereti, ha bujkálni kell, ha félni kell a teherbe eséstől, ha nem tudhatja bárki, hogy mi „természetesen” szexuális életet is élünk egymással, hiszen házasok vagyunk. A szexualitásnak szüksége van a törvényesség és a nyilvánosság védelmet adó kertjére. Ez a védelmet adó kert a házasság. Az utazás példában szándékosan nem az útlevelet említettem, mert a házasság lényege valóban nem a „papír”. Bár a „papír” és a ceremónia is fontos, mert ezektől lesz törvényes és nyilvános a házasság. (Megjegyzem, hogy az ószövetségi házasságkötési ceremónia nem abból állt, hogy „...és bement hozzá”, hanem szertartásos lánykérés előzte meg, amit több napig tartó menyegző követett. Azok a fiatalok, akik nem tudnak várni az esküvőig, ösztönkielégülés-szinten élik meg a szexet, nem az Isten által számukra – emberek számára – tervezett személyiség-szinten. Így megeshet, hogy rá se jönnek, hogy milyen a személyiség-szintű szex, mert mindig csak az ösztönös vágyaikat elégítik ki, azaz külön-külön, a maguk számára élvezik a másik testét. Ösztönszinten akárki más teste is ugyanolyan „finom” lehet, sőt néha jólesik a változatosság. De egy testté csak a házastársával lehet az ember igazán, akivel minden körülmények között vállalja a közös „vérkeringés” fájdalmát és örömét. „Prostituálttá tettél” mondta egyszer egy asszony a férjének, noha soha nem feküdt le más férfival, de észrevette, hogy a férje a bensőséges közösség igénye nélkül csak „használja” őt. Isten azért óv a házasság előtti nemi élettől, hogy ne kezdjük el gyakorolni az ösztön-szintű szexet, mert akkor nehezebben fogjuk megtanulni a személyiség-szintűt. A gyermekre jellemző, hogy kívánságát azonnal ki akarja elégíteni. Ha valaki a szexuális kapcsolattal nem tud az esküvőig várni, az aligha lehet lelkileg érett arra, hogy házasságot kössön, hiszen ez éppen éretlen személyiségre, infantilizmusra vall. A várni tudás azonban elősegíti a lelki érést. Feri Bácsi!Köszönöm a választ. Még egy fontos kérdésem van: Járhatunk-e meztelenül idegenek előtt? Azt hallottam, hogy a testet gondosan elfedő „szemérmes” öltözködés a Közel-Keletről származik. Egyáltalán: mi a véleménye a naturizmusról és a pornóról? Kedves Laci!Tény, hogy a Biblia a meztelenséget pozitív módon csak egyetlen helyen említi: a még ártatlanságban élő első emberpár esetében. Ugyanakkor súlyos átkokat mond mindazokra, akik mások „szemérmét felfedik”. A testet viszonylag elfedő európai öltözködési szokások nem a Közel-Keletről erednek. Fordítva: Az iszlám több száz évvel később keletkezett, mint a keresztyénség, és több ezer évvel később, mint a zsidó vallás. A középkori Európa is, sőt az újkori is sokáig szemérmesen öltözködött, csak a 20. században vált ezen a téren is szabadossá. Persze kicsapongások voltak már a középkorban is, Keleten csakúgy, mint nálunk. Szerintem a meztelenkedéstől a Biblia azért óv, mert a másnemű meztelen test – főleg a férfiak számára – fontos szexuális inger. A szexualitást pedig Isten a házastárssal való bensőséges kapcsolat elmélyítésére adta. Az Ő eredeti tervét húzzuk keresztül, ha másként élünk vele. Természetesen függ a meztelenség felszólító jellege a kultúrától is. Hozzá lehet szokni, mint ahogy megszoktuk már a szabados európai öltözködést, sőt a strandot is, vagy ahogy a polinézek megszokták a fedetlen női felsőtestet. (Ez utóbbihoz már nálunk is elkezdődött a szoktatás a Balaton partján.) Biztos azonban, hogy a házastársunkkal való szexuális életünk ezzel veszít. Meg lehet szokni valószínűleg a naturista strandot is. Hogy ez a megszokás mekkora veszteséget okozhat, az egy potenciazavarokkal küzdő férfi panaszából érzékelhető, aki a naturista strand szorgalmas látogatója volt: „Most már olyan nekem egy meztelen női test látványa, mint a kopasztott csirke a grillsütőben. Nincs rám semmi hatása.” (W. Nitsche egyik gondozottja) A pornográfia fogalmát és határait nem tudom pontosan definiálni. Úgy gondolom, minden meztelenségábrázolás pornográfia, csak sokan mentségnek tartják, ha művészi szinten jelentkezik. A bűn és a művészet nem egymást kizáró fogalmak, hiszen különböző dimenziókhoz tartoznak. A pornográfia mint sátáni eszköz éppen a megszokás és a hatásvesztés útján működik. A pornográfiára rászokott „szexnarkósok” ugyanis egyre többet kívánnak, mert amit látnak, az nem elégíti ki őket. A század elején Ady számára még erőteljes szexuális inger volt a földeken dolgozó asszonyok térdig (!) fedetlen lába („Májusi zápor után”). A mai úgy tudom, egyelőre csak Amerikában illegálisan forgalmazott „kemény” pornófilm kéjgyilkossággal végződik. A szexnarkósokat ui. már csak ez elégíti ki. Lehet, hogy „ártatlan” szórakozásnak látszik a leskelődés vagy a pornóképek nézegetése, de aki ezt teszi, az ugyanazt az utat járja, amelynek a másik vége a kéjgyilkosság élvezete; éles átmenet vagy határ nincs ezen az úton.
|