A Biblia a házasságról
Együtt járunkIsten akaratát kereső fiatalok gyakran teszik fel ezt a kérdést: „Meddig mehetünk el az esküvő előtt?” És többnyire nem elégítik ki őket az ilyen válaszok: „A templomajtóig.” Vagy: „Az utca végéig.” Az izgatja őket, hogy mit engedhetnek meg maguknak a szexuális kapcsolat terén. Ha azt várod, hogy megmondjam: megfoghatjátok-e egymás kezét, karját, derekát... csókolózhattok-e? – akkor csalódni fogsz, mert ezt én nem tudom megmondani. Ezt nektek kell egymás iránti felelősséggel, Isten színe előtt eldönteni. Néhány fontos szempontra azonban szeretném felhívni a figyelmedet. „Meddig mehetünk el, ha már együtt járunk?” Így a kérdés pontosabb. Valakivel „járni” ezt jelenti: egy irányba haladunk, ismerkedünk, kapcsolatot építünk. A Bibliában Énókról és Noéról olvassuk: "Az Istennel járt" (1Móz 5,24; 1Móz 6,9). De erről szól egy szép, múlt századi kolozsvári ének is:„Istennel járni, lakozni, Kiderül ebből, hogy az Istennel való járás = imádság-állapot. És ti miért akartok együtt járni? Mi a célod? Valóban „járni” akartok, vagy „lefeküdni'”? Pál apostol szavai is megfontolásra késztetnek: „Minden szabad nékem, de Bölcs Salamon pedig így szól: „Örvendezz, ifjú, míg fiatal vagy, Azt hiszem, a „járás”-hoz mindenekelőtt szabadságra van szükség. Ez a szabadság azonban nem szabadosság. A vonat szabadabban mozog a sínen, mint anélkül. Ahhoz, hogy az együttjárásban is valóban szabadok legyetek, ragaszkodnotok kell ahhoz a „sín”-hez, amelyre az egymás iránti valódi – nem önző – szeretet helyez titeket. Mi a célod? – újra kérdezem. Mert „járni” csak céllal érdemes. Ne légy olyan, mint a vidámparki repülő, amely csak körbe jár egy rúdon, de nem visz sehová. Akkor járj, ha el akarsz jutni valahová. Hová? Valódi célja lehet az együttjárásnak, hogy jó, megalapozott döntéshez jussatok: valóban képesek lesztek-e évtizedeken át, sok terhet is hordozva, együtt haladni. Ehhez pedig meg kell ismernetek egymást. A másik megismerése tanulás is (németül: kennenlernen). Meg kell tanulni a kommunikációt (sokat kell beszélgetni), és az önmegtartóztatást (!), amire a házasságban időnként nagy szükség van (betegség, utazás stb. esetén), és nem megy könnyen, „magától”. Jól megismerni valakit csak józanul lehet: projekció (vágyaink és álmaink rávetítése) és tudatbeszűkülés nélkül. Ne magadat figyeld a társad szemében! A patak, amelynek tükrébe Narküsszosz naponta belenézett, sohase vette észre, hogy ez a fiú milyen szép, mert mindig csak a saját habjait és fodrait figyelte a szemében. Hogy a párod mit gondol rólad és hogy érez irántad, fontosabb megtudnod: ki ő? Milyen az ízlése? Hogyan gondolkodik számodra is fontos dolgokról? Ugyanazt tartja-e fontosnak, mint te? Mik a céljai? Figyeld meg a viselkedését: otthon – tanulás (munka) közben – társaságban – amikor csak ketten vagytok – veszélyes helyzetben. Feltétlenül nehezíti a szabad döntést az elsietett szexuális kapcsolat! „Ha szeretsz, bizonyítsd be: feküdj le velem!” A jó válasz: Meddig lehet elmenni a szexben?„Ne keltsétek, ne ébresszétek fel A buksi fejű, alvó oroszlán nagyon „édes”, jól esne megcirógatni. De ha felébred, kiderül, hogy vadállat. „Meddig lehet elmenni?” Kérdezhetnénk a zuhatag fölött csónakázva. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani, hogy hol van az a határ, ahol még evezni bírunk a sodrás ellenében is. Akivel együtt jársz, még nem a házastársad. Ha azt hiszed vagy úgy érzed, hogy biztosan az lesz, most még akkor sem az! Csak azt engedheted meg magadnak, amit a házastársad előtt sem kell szégyellned majd, még akkor sem, ha mégsem ő lenne az. A szerelemben kétféle gondolkodás van: 1. „Rövidlátó” gondolkodás: a jelen, a pillanatnyi vágy, a kielégülés fontos számára. Jeruzsálem tragédiája is a rövidlátó gondolkodásból fakadt: „Ruhája szegélye piszkos, 2. A perspektivikus gondolkodás a jövendőt tartja szem előtt. Figyeljük meg újra Salamon bölcsességét: „Mindennek megszabott ideje van... Talán ezt kérdezed: „Akkor mi az eljegyzés értelme?” Az eljegyzés, pontosabban a jegygyűrű: védettségi stigma. Ezt jelenti: Ha valóban Isten akaratát keresed, akkor bizonyára minden egyéb fölött az a legfőbb vágyad, hogy megmutasd Őt az embereknek. Minden megnyilvánulásod, így a szerelmed is, lehet bizonyságtétel Őróla. „Feddhetetlenek és romlatlanok
|