A Biblia a magyar képzőművészetben
Salamon Énekek éneke
Salamon, Izráel harmadik királya (i. e. 970–930) sok tekintetben az előző két uralkodónak, Saulnak, és apjának, Dávidnak útját járta. Az ő országlása is jónak indult, s ha később végzetesen eltorzult, azt az emberi számításon alapuló politikai ösztöne felülkerekedésének köszönhette. Hogy békében éljen a környező népek vezetőivel, trónját házasságok tömegével erősítgette. Jeruzsálemben valóságos hárem alakult ki, mint a többi népnél, s egy idő után az idegen vallású asszonyok „elhajlították Salamon szívét”. Ahogy az embernek egyetlen apja és anyja van, igazi szerelme sem lehet egyszerre több az életében. (Ahogyan a szülő halálával legfeljebb egy-egy nevelőszülőt kapunk, házastársunk halála esetén lehet talán még egy-egy szerelmünk. Lásd a már tárgyalt Ruth-történetet!) Salamon a több feleség között nem talált több boldogságot. Sőt: a Prédikátor könyvének – a Példabeszédek és az Énekek éneke mellett harmadik fő iratának – tanúsága szerint csaknem az életkedvét, élni akarását is elveszítette. A Biblia 66 könyve közül az egyik legszebbet, a szerelem dicséretét az az ember szerezte, aki sok házassága közepette vallotta meg: egyetlen igaz szerelme volt, nem királylány vagy hercegkisasszony, hanem a napbarnított bőrű, egyáltalán nem feltűnően vonzó alakú vidéki leány: Szulamit. A szerelemről csak elragadtatással, vagy ami ennél is több: elragadtatott emlékidézéssel lehet méltóképpen beszélni. Ez az Énekek énekének sokat vitatott (gyakran nem értett) szerkezeti felépítése: a vőlegény, a menyasszony és azután kettejük közös emlékidézése megismerkedésüktől egybekelésükig. A világirodalom legszebb szerelmi költeménye háromszor visszatérő refrénjében kéri a fiatalokat: „fel ne költsétek és fel ne serkentsétek a szerelmet addig, amíg nem akarja” (2:7, 3:5, 8:4). Mindennek megjön a maga ideje. A boldog szerelemben a szeretet megtartásán, és nem a testiségen keresztül vezet a legrövidebb út. Reich Károlynak az Énekek énekéhez készült rajzsorozatából a legsikerültebbeket igyekeztünk kiválasztani (melyek a Magyar Helikon gondozásában 1975-ben megjelentetett kötet számára készültek).
Az Énekek éneke nem erotikus mű. „A személyes és bátor szerelem kifejeződése” – ahogyan már Goethe állította. A prüdériáról híres trubadúrköltészet és az erotikájáról híres catullusi, Janus Pannonius-féle líra között áll. Mindmáig meghaladhatatlanul. Reich Károly az Énekek énekéhez készített illusztrációsorozata mellett a magyar szobrászat talán legszebb szerelmi tárgyú művét, Ferenczy Béni alkotását közöljük. Róla írta a kortárs költő: Weöres Sándor
|