A Biblia a magyar képzőművészetbenA „kaini út”
Az Úr és Káin párbeszédében elhangzik a gyilkos ember részéről egy mondat, melynek szelleme kísértetként járja be a világtörténelmet. A csatahelyeket és a hétköznapokat egyaránt. Isten „Hol van Ábel, a te atyádfia?” kérdésére feleli Káin: „Nem tudom. Avagy őrizője vagyok-e én az én atyámfiának?” A mondat hazugsággal kezdődik. Hiszen Káin nagyon jól tudta, hol van Ábel. De a folytatás talán még nagyobb hazugságot rejt akkor is, ha ez rögtön nem látszik. A valódi emberi magatartás hibáink beismerésén át vezet a másik emberrel való megbékélésig. Ez a szabadság útja, a visszanyert szabadságé. Isten segítőtársként rendelt egy férfit és egy nőt egymás mellé, de emellett minden embert a másik számára őrizővé is. Jób beszél majd úgy Istenről mint „embernek őrizőjé”-ről, s Ezékiel próféta úgy a lelki nyáj pásztorairól, mint „őrizők”-ről. De hiszen az I. világháborúban Ady is így emlegeti: Őrzők, vigyázzatok a strázsán,
Az embernek legelőször a föld őrzését kellett volna ellátnia (I. Móz 2:15), később már ki-ki csupán a maga szívét tudja őrizni (Péld 4:23). Tulajdon bensőnkre igen-igen kell vigyázni, hiszen „abból indul ki minden élet”. Aki az őrzés – a másikat őrzés – feladatát nem látja el, fokról fokra önmagát is elveszíti. Az elveszítő maga is elveszett lesz. Mindezt tudva, adta több képének is ezt a címet Szúdy Nándor: „Káin útja”. Ábel méltatlanul kiontott vérében – a Bibliával teljes összhangban – az emberiség Megváltójának kiontott vérét látta. Ábel tehát előkép. Jézus is, Pál apostol is így hivatkozott rá (Mt 23:35, Zsid 11:4). Ábel vére „még holta után is beszél”. S a legégbekiáltóbb bűn az volt, amikor az ember megölte Teremtőjét. Az 1975-ben, itthon szinte teljes ismeretlenségben elhunyt Szúdy Nándor festménye máig hatóan kérdezi: Nem ugyanez folyik most is, s még inkább az idők végéig? Ebben az időben sugározta a Magyar Televízió Kormos Istvánnak Nagy Lászlóval készült beszélgetését, melyről csakhamar kiderült, hogy az utóbbi költő utolsó megnyilvánulása volt. A beszélgetés végén emberi történetünket ő is „a Káin csillagzata alatt folyónak” minősítette. Két nemzedékbe sűrített és megelőlegezett világtörténelem.
|